Me Bf109E4

Modellen er bygget i 2005. - Spændevidde 192cm, 23 ccm moki 2 takt, retracts, flaps. Vægt 6,7 kg

En spændende Warbird

Meget vanskelig flyver under start og landing. Haleplan er for lille til at kontrollere landingen 100%. Der er derfor nødvendig at lave en landing hvor flyet ikke er fløjet "ud", men har et extra fartoverskud for at kontroller indfaldsviklen under landingen. Hvis farten bliver for lav, falder halen først igennem og ændre derefter indfaldsvinklen positiv og vingen løfter så flyet i luften igen, med efterfølgende tipstall som resultat.

Efter start er den acceptabel, dog er det svært at lave pæne "kunstflyvnings manøvre" på grund af lille sideror/højderor. Der skal være fart på for at få manøvrene til at blive pæne. F.eks. er et pænt stall turn meget vanskelig da der ikke er fart på flyet i drejet på toppen. Og den falder (tumler) derfor igennem uden mulighed for styring, indtil farten er kommet op igen.

Jeg kan dog godt forstå at piloterne under WWII var glade for Me109, da den kan flyve med sideror til den ene side (flyver sidelæns, uden krængning) - og dermed giver piloten mulighed for "deflection shot" på op til 20-30 gr.

 

forside


 

den